vrijdag 14 oktober 2016

Boeken Shoplog Juli, Augustus

Wéér een boeken shoplog uit juli? Klopt. Aangezien ik in juli zóveel nieuwe boeken op mijn planken plaatste, besloot ik mijn verjaardagsboeken in een aparte blogpost te presenteren. Vandaag laat ik jullie mijn eigen aankopen uit juli zien, en in augustus kon ik mezelf vanzelfsprekend ook niet inhouden. Ik zou nu graag het voornemen willen noteren dat ik de komende maanden mezelf in ga houden met het kopen van boeken, maar eerlijk is eerlijk is eerlijk, ik heb mezelf deze maand al laten verleiden tot het kopen van twee nieuwe pareltjes (wat voor mij doen alsnog best wel meevalt). Maar dat zien jullie in mijn volgende boeken shoplog wel weer voorbij komen.






In juni begon ik aan de graphic novel-serie Amulet van Kazu Kibuishi, inmiddels ben ik vier delen verder. Echt een fantastische serie met prachtige illustraties en een origineel avontuur. Ik kocht in juli en augustus Amulet #3 The Cloud Searchers en Amulet #4 The Last Council. Overigens is de illustrator/schrijver dezelfde persoon die de Harry Potter Anniversary Set heeft geïllustreerd.


Ook kocht ik twee non-fictie boeken; boeken zijn immers tevens een fantastische manier om je te verdiepen in onderwerpen waar je meer over wilt weten. Ten eerste kocht ik The New Odyssey van Patrick Kingsley, "the story of Europe's Refugee Crisis". Iedereen heeft altijd een mening over "al die vluchtelingen" en ik vond dat het tijd werd dat ik eens ging lezen wat die mensen nóu echt meemaken op hun reis en wat hun drijft om hun thuislanden te verlaten, ondanks de slechte vooruitzichten. Ik heb hier inmiddels ongeveer 50 pagina's uit gelezen en ik vind het nu al een onwijs indrukwekkend boek, waar vooral in duidelijk wordt dat het probleem niet zozeer bij de vluchtelingen ligt (die blijken immers weinig keus te hebben) maar meer aan de manier waarop Europa ze opvangt, aangezien "we" deze aantallen aan mensen gemakkelijk aankunnen, indien het maar goed gedaan wordt.

Ten tweede kocht ik The Invention of Russia van Arkady Ostrovsky, die dit jaar de Orwell prijs won ("Britain's most prestigious prize for political writing"). Ik heb hier nog niets van gelezen, maar ik zou graag meer weten over de situatie in Rusland en hoe het zo gekomen is. Een paar regels van de achterflap: "How did a country that liberated itself from seventy years of Soviet rule end up as one of the biggest threats to the West and, above all, to its own future? Why did the people who rejected Communist ideology come to accept state propaganda?"


Harry Potter and the Cursed Child... hoe kon ik dit boek níet kopen? Ik heb dit script inmiddels al gelezen én er een review over geschreven op mijn blog (review HP and the Cursed Child). Heel vermakelijk en heerlijk om weer even terug te zijn in de magische wereld van Harry Potter, maar bereid je voor op irritaties door zwakke verhaallijnen en afwijkende personages.  



Als ik een paar dagen in Amsterdam ben, moet ik natuurlijk al mijn favoriete boekenwinkels even langs. Voorbereid om met kilo's aan boeken thuis te komen, vind ik dat ik me vrij goed heb gedragen; ik kocht drie boeken, twee bij Scheltema en één bij English Bookstore.

Deze prachtige Penguin editie van Great Expectations van Charles Dickens kocht ik voor slechts een tientje bij English Bookstore, omdat de binnenkant lichtelijk beschadigd is (de pagina's zitten niet meer goed aan de rug vast, maar dat is volgens mij prima op te lossen met lijm). The Wind-Up Bird Chronicle van Haruki Murakami kocht ik bij Scheltema; ik heb nog nooit iets van deze Japanse schrijver gelezen (onder andere schrijver van 1Q89, Kafka on the Shore en Norwegian Wood) maar ben ontzettend benieuwd.


Ook kocht ik één van de nieuwe Pocket Penguins; namelijk een collectie van korte verhalen van Daphne du Maurier. In dit boek ben ik op weg naar huis van Amsterdam gelijk begonnen en inmiddels heb ik 'm uit. Fantastisch boek en zeker een aanrader. I need more du Maurier. 




Ik kan onwijs lachen om Amy Schumer's stand-up comedy en ook haar tv-programma Inside Amy Schumer vond ik tof, dus haar boek The Girl With The Lower Back Tattoo (een mooie parodie op The Girl With The Dragon Tattoo (zelfs het lettertype)) wilde ik graag lezen. Inmiddels heb ik ook dit boek uit en ik vond 'm erg leuk. Sommige hoofdstukken waren leuker dan anderen, maar al met al erg vermakelijk.


Mr. Mercedes van Stephen King las ik vorig jaar al op mijn iPad (klik), maar toen mijn schoonmoeder gratis een hardcover Engelse variant ontving bij een boekenwinkel, kon ik natuurlijk geen nee zeggen. Dus dit mooie boek staat nu ook op mijn boekenplanken!


Op Etsy staan onwijs veel mooie tweedehands "oudere"/vintage boeken; meestal niet voor een al te hoog prijsje. Zoals jullie waarschijnlijk al wel gemerkt hebben, ben ik een echte boekenverzamelaar, dus enkele ietwat uniekere pareltjes op mijn planken vind ik ook leuk. Ik probeerde het kopen van vintage boeken op Etsy uit met een klein goedkoop klassiekertje; The Ballad of Reading Gaol and Other Poems van Oscar Wilde (bekend van The Picture of Dorian Gray). Erg mooi en van zeer goede kwaliteit. Het zal jullie niet verrassen dat ik inmiddels ook al twee andere aankopen op Etsy heb gedaan; maar die bewaar ik voor mijn volgende boeken shoplog.

3 opmerkingen:

  1. Mooie aankopen! Dat boek van Daphne du Maurier maakt mij wel erg nieuwsgierig, ik heb een aantal jaar terug Rebecca van haar gelezen en die vond ik erg mooi, dus ik wil ook wel meer van haar lezen. Het boek van Oscar Wilde ziet er erg mooi uit, ik wist niet dat je op Etsy ook boeken kon kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, zoveel interessante boeken! Ik wil er ook een aantal die je hebt : D maar ik moet eerst een nieuwe boekenkast kopen haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, boekenshoplogs, heerlijk! Ik wil ook graag de Amulet reeks lezen, maar in elke boekhandel waar ze ze hebben is deel één uitverkocht >.< Murakami wil ik ook heel graag nog eens lezen - deze uitgave is echt super mooi! En die serie van Penguin is ook heel fijn! Heb er ook al een aantal boeken van!

    BeantwoordenVerwijderen