dinsdag 15 augustus 2017

Mijn Jaar In Boeken; 16 - 20

Aangezien het momenteel augustus is en ik al bij boek 43 van het jaar ben aanbeland -en ik over drie weken op vakantie ga, waar er vast ook wel wat gelezen gaat worden...-, probeer ik een kleine inhaalslag te maken. Vandaag dus vijf boeken, gelezen rond april. Een modern classic, een Little Black Classic, een heerlijke young adult fantasy en twee graphic novels. Hoppa.





Mijn zestiende boek(je) was een Little Black Classic; The Suffragettes. Een korte, vermakelijke en interessante blik in de tijd van de Suffragettes. Deze Little Black Classic staat vol speeches, posters, pamfletten en krantenartikels en zelfs een klein kijkje in de Anti-Suffragette beweging. ~



"The world will be saved and remade by the dreamers."

Empire of Storms is het vijfde boek in de Throne of Glass-serie van Sarah J. Maas. Dit is zo'n magische boekenserie waarvan ik weet dat het eigenlijk niet fantastisch geschreven is en dat -hoewel je denkt dat je de personages echt leer kennen- er weinig diepgang in zit, ik continu verslaafd raak en de boeken binnen enkele dagen verslind. Ik kan me herinneren dat ik in Heir of Fire begon (het derde boek) terwijl ik eigenlijk aan het studeren was voor een tentamen voor mijn bachelor de dag erna (goede timing noemen we dat), en er zo ingezogen werd dat ik amper geleerd heb (maar de test desalniettemin met een 6,5 heb gehaald; goddank voor colleges). 

Ik vind het heerlijk dat de verschillende steeds meer door elkaar heen gaan lopen, ik ben gek op het intense avontuur, ik hou van de gedetailleerde wereld en diens geschiedenis maar eerlijk is eerlijk, Aelin is voor mij de reden dat ik deze boeken lees. Vanaf dag één is ze een super epische bad-ass heldin, en ook al hou ik totaal niet van arrogantie, maken haar arrogante momentjes haar juist zo heerlijk. Nop, dit is zeker geen hoogstaande literatuur, maar ik kan niet wachten tot het nieuwe boek uitkomt. ~

"A dry, hot breeze flowed through their little bubble, and sparks danced like fireflies at Aelin's fingers, her hand hanging casually at her side. The other gripped Goldryn, the ruby in its hilt bright as an ember."


Paper Girls is een mysterie/science fiction graphic novel serie, geschreven door Brian K. Vaughan (tevens schrijver van de populaire Saga-serie) en geïllustreerd door Cliff Chiang. Paper Girls Vol I speelt zich af in 1988, de nacht van Halloween. Vier meiden van rond de twaalf zijn bezig met hun krantenwijk, terwijl er zeer bizarre dingen lijken te gebeuren...

Ik vond de sfeer in deze graphic novel heerlijk; nostalgisch, mysterieus en het deed me sterk herinneren aan de oudere Stephen King boeken of de ietwat recentere Stranger Things-serie (wat overigens niet gek is, aangezien die serie zich weer grotendeels door Stephen King heeft laten inspireren...). Vier jonge meiden die in de jaren '80 op hun fietsen door de buurt crossen en mysterieuze/science fiction avonturen mee maken. Een vermakelijke graphic novel, met een prachtig kleurenpalet. ~


"Somebody must have made a false accusation against Josef K., for he was arrested one morning without having done anything wrong."

The Trial van Franz Kafka is een naargeestig en intens verhaal over een man (bekend als "Josef K." waar door het hele verhaal heen slechts naar wordt gerefereerd met "K.") die beschuldigd wordt van een misdaad die hij niet heeft gepleegd; een misdaad die het gehele boek niet wordt beschreven of uitgelegd. Dit alleen al maakt het verhaal apart; maar doordat het verhaal vordert alsof dit totaal niet raar is -behalve voor K. zelf- maakt het nóg raarder. De hoofdstukken zijn gedetailleerd en langzaam, soms zelfs ietwat droog, maar daardoor wordt de spanning goed opgebouwd. Kafka heeft met The Trial vast een meesterwerk geschreven, en sommige scènes hebben ook zeker een grote indruk op me gemaakt (soms moest ik zelfs lachen hoe goed gevonden bepaalde stukjes waren; bijvoorbeeld de scène in de Cathedral of één van de discussies in het begin over rechtszaken en wetgeving), maar ik denk dat het meeste langs me heen is gegaan. Mogelijk verstandig als ik nog wat notes en analyses over dit boek ga lezen...

O, en een grappig feitje waar ik enkele dagen na het lezen van The Trial achterkwam: Kafka stierf voordat hij dit boek (of al zijn andere boeken) afgerond had en vroeg een vriend al zijn werk te vernietigen. De vriend daarentegen, besloot zijn verzoek te negeren en corrigeerde het werk om het vervolgens alsnog te publiceren. Vrij ironisch, vind ik, dat The Trial enkel beschikbaar is voor ons omdat Kafka's vriend hem verraden heeft door zijn laatste wens te negeren... Wat zou K. daarvan zeggen... ~


"I see," said K. and he nodded. "The books must be law books and it's characteristic of this judicial system that a man is condemned not only when he's innocent but also in ignorance."


Ter ere van de nieuwe film, Guardians of the Galaxy Vol II, besloot ik de eerste graphic novel opnieuw te lezen. Deze variant, van Dan Abnett en Andy Lanning, komt uit de serie waar de filmmakers van Marvel inspiratie op uit hebben gedaan. 

De eerste keer duurde het even voordat ik een beetje in "het verhaal" kwam, maar toen ik er eenmaal in zat vond ik het fantastisch. Ook nu was dat zo. Toch is dit één van mijn favoriete graphic novel/comic serie's die ik tot nu toe gelezen heb. De illustraties zijn gedetailleerd, vol kleur en erg druk (ook hier moest ik eerst even aan wennen), de personages zijn goed uitgewerkt, het team is leuk en de humor is heerlijk.~

"I hate cosmic stuff. I mean, I fucking hate cosmic stuff. I just don't get it. (..) I mean, Captain America. I get Cap. I get the Falcon. I even get Iron Man. They belong to the regular world. A regular world I understand. But cosmic stuff? Captain fucking Marvel and that giant Galactus freak? Please.""

3 opmerkingen:

  1. Die Throne of glass serie heeft mij erg nieuwsgierig gemaakt dat is net het genre dat ik leuk vind om te lezen:D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar de Throne of Glass serie ben ik ook wel benieuwd, maar ik ben nu bezig in A Court of Mist and Fury dus die serie lees ik misschien wel eerst verder af. Naar Paper Girls heb je mij nu ook benieuwd gemaakt! Ik zie die vaker voorbij komen, maar nu klinkt het eigenlijk wel interessant. The Trial van Kafka interesseert mij ook wel, alleen lijkt mij dat wel iets waar je hoofd naar moet staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Throne of Glass spreekt me echt zo hard aan, moet er echt eens werk van maken om het eerste boek te gaan lezen!

    BeantwoordenVerwijderen