maandag 30 mei 2016

The Jungle Book

Mowgli voelt zich niet langer thuis in de jungle wanneer de angstaanjagende Shere Khan (stem van Idris Elba), de tijger die zichtbaar getekend is door de mens, bezweert alles te elimineren wat hij als een bedreiging ziet. Als Mowgli de enige plek die hij kent moet verlaten, begint hij aan een fascinerende reis op zoek naar zichzelf.

In gezelschap van zijn strenge mentor, panter Bagheera (stem van Ben Kingsley), en de zorgeloze beer Baloo (stem van Bill Murray) komt hij onderweg junglebewoners tegen die nu niet bepaald het beste met hem voorhebben. Kaa (stem van Scarlett Johannsson), probeert het mensenjong te hypnotiseren met haar verleidelijke blik en stem, en koning Louie (stem van Christopher Walken), probeert Mowgli het geheim te laten prijsgeven. Het geheim van de ongrijpbare en dodelijke rode bloem: vuur.  

Bron tekst: bol.com
Bron afbeeldingen: IMDb


Disney is momenteel bezig met een groot project waarbij veel van zijn oude en bekende animaties een live action reboot krijgen; Alice In Wonderland, Maleficent en Cinderella gingen The Jungle Book al voor en Beauty and the Beast (met Emma Watson, ofwel; Hermelien! (alleen de muziek en sfeerbeelden in de teaser trailer geven me al rillingen)) ligt in het vooruitzicht. Onlangs ging The Jungle Book in premiere en de heerlijke trailer maakte mij al warm; deze film wilde ik in de bioscoop zien.

Disney's The Jungle Book is een filmadaptatie van de boeken van Rudyard Kipling uit 1894 waarin mensenjongen Mowgli opgroeit in de jungle en op een avontuur gaat met panter Bagheera en Baloo de beer. Daarnaast ontmoet hij slang Kaa en aap Koning Louie, terwijl hij achtervolgd wordt door tijger Shere Khan. Hoewel een live action remake onwijs gaaf is, zeker voor de echte fans van het origineel, is het ook gevaarlijk, mede weer door die echte fans; je bewerkt namelijk een klassieker. Hoewel The Jungle Book niet echt een ultieme Disney favoriet van mij is geweest, ik kon me slechts enkele hoogtepunten herinneren (zoals Baloo die The Bare Necessities zingt, Koning Louie in zijn kasteel en de hypnotische slang Kaa), was ik ontzettend onder de indruk van deze remake. Wat een prachtige film.


Regisseur Jon Favreau wilde in deze remake de magie van Disney opnieuw creëren, maar ook dichterbij het originele verhaal van Rudyard Kipling komen (bron: Empire). Hoewel ik de boeken zelf nooit gelezen heb (maar dat zeker wil doen), schijnen deze aanzienlijk donkerder en dramatischer te zijn. Dat was ook zeker wel te zien; hoewel de film veel mooie en magische momenten heeft, direct overgenomen uit de Disney animatie, vond ik het verhaal erg sterk en had ik op ten duur zelfs een brok in mijn keel, iets wat mij zelden overkomt.

The Jungle Book is een onwaarschijnlijk mooie film en het zeker waard om in de bioscoop te kijken. De 3D-effecten zijn ontzettend goed, grotendeels ook omdat alles (de jungle, de planten, de dieren) met de computer gemaakt is, waardoor het toevoegen van 3D-effecten een logische stap was. Het verhaal was sterk, de nostalgische herinneringen waren fijn en de muziek was fantastisch. Zeker een aanrader. Ik ben ook wel benieuwd hoe die àndere live action Jungle Book het er nu vanaf gaat brengen; in 2018 komt namelijk nog een Jungle Book remake uit, met onder andere de stemmen van Cate Blanchett, Christian Bale, Benedict Cumberbatch en Naomie Harris.



6 opmerkingen:

  1. Ik en mijn vriend zijn hem ook gaan zien en vonden hem echt heel goed. Achteraf zei ik meteen dat ik hem op dvd wilde haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond of vind Junglebook zo leuk!! En ik heb ook samen met mijn vriend de film gezien en het was echt geweldig! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben heel erg benieuwd naar deze film! Ik heb de oude versie vroeger ook gezien en die vond ik altijd zo gaaf. Ik wil hem ook echt nog gaan kijken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er heeeeel benieuwd naar! Zag onlangs een interview met Mowgli :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze film wil ik nog heel graag zien! Hij lijkt mij erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen