vrijdag 22 januari 2016

Star Wars: The Force Awakens

Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op een woestijnplaneet en ontmoet hier Rey. Haar droid bevat belangrijke geheime informatie over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.
-Bron: Moviemeter

The Force Awakens is Episode VII in de Star Wars serie. De originele trilogie bestaat uit Episode IV A New Hope (1977), Episode V The Empire Strikes Back (1980) en Episode VI Return of the Jedi (1983). De prequel trilogie bestaat uit Episode I The Phantom Menace (1999), Episode II Attack of the Clones (2002) en Episode III Revenge of the Sith (2005). 


Star Wars geeft mij echt een nostalgisch gevoel. Toen ik jonger was, heb ik de films regelmatig op televisie gezien. Vorig jaar keek ik de gehele serie opnieuw met mijn vriend en de afgelopen maanden heb ik alle films weer opnieuw gezien, ditmaal met mijn ouders, in afwachting op de nieuwste episode. Disney heeft Lucasfilm en daarmee de rechten over Star Wars in 2012 overgenomen en toen het nieuws naar buiten kwam dat ze drie nieuwe films gingen maken (en deze foto van een meeting met onder andere "veteranen" Harrison Ford, Carrie Fisher en Mark Hamill), werd ik al vrij snel enthousiast. Afgelopen maanden was ik zelfs zo enthousiast, dat ik bang was dat de film alleen nog maar tegen kon vallen. Hoe kon deze nieuwe toevoeging ooit aan mijn verwachtingen voldoen? Vooral omdat de kracht van Star Wars voor mij toch vooral zit in de nostalgische gevoelens die het oproept. Een dag na de premiere zaten mijn ouders, mijn vriend en ik in de bioscoop en vandaag geef ik je mijn recensie (beter laat dan nooit, right?).


The Force Awakens speelt zich dertig jaar na de overwinning op The Empire af. Er is echter een nieuw gevaar in beeld: The First Order, onder leiding van de Darth Vader-achtige Kylo Ren. Scavenger Rey sluit zich samen met overgelopen Stormtrooper Finn aan bij het verzet, als ze erachter komt dat ze een droid heeft gevonden die in het bezit zou moeten zijn van de huidige locatie van Luke Skywalker. Onderweg worden de twee echter overvallen door twee andere verloren helden...

Deze nieuwe episode mag volgens sommigen dan een hoog Disney-gehalte hebben (waar ik het zelf niet echt mee een ben), I loved it. De nieuwe personages Rey, Finn en Poe zijn ontzettend vermakelijk en ik kan nu al niet wachten om te zien hoe het ze de komende films vergaat. Zelfs BB-8, die toch een beetje de vervanger van R2-D2 (mijn ultieme Star Wars-favoriet) moet voorstellen, heeft mijn hart gestolen. Kylo Ren, de "nieuwe" Darth Vader, had van mij iets intenser en donkerder gemogen, maar wie weet ligt dat nog in de toekomst. Daarnaast was het heerlijk om de oude helden weer terug op het scherm te zien. Toen de Millennium Falcon terloops in beeld kwam, kreeg ik bijna een hartaanval. Vervolgens Han Solo met Chewbacca en de nu al klassieke woorden, "Chewie, we're home", waardoor ik nog net niet stond te juichen. 

"Chewie, we're home."


Om The Force Awakens hing een echt Star Wars-gevoel en ik denk dat dat grotendeels kwam omdat de film wel héél erg veel lijkt op Episode IV: A New Hope. Bij deze film vond ik dat eigenlijk nog wel tof, maar ik hoop niet dat dat ook in de volgende films zo gaat zijn. Ik vond The Force Awakens in ieder geval by far veel toffer dan de prequel-trilogie, vooral omdat de personages interessanter waren en het een stuk luchtiger was; de humor is weer wedergekeerd.

Ook een leuk weetje trouwens, waar ik zelf tijdens het kijken van The Force Awakens niet van op de hoogte was, Daniel Craig maakt nog een cameo in de vorm van een Stormtrooper. Zijn hoofd of lichaam is niet te zien, maar hij heeft wel een klein beetje tekst. Zijn Stormtrooper serienummer zou zelfs JB-007 zijn geweest.


Maandenlang heb ik in spanning gewacht op deze nieuwe Star Wars-film en ik ben niet teleurgesteld. Sterker nog, The Force Awakens staat misschien wel in mijn top drie van Star Wars-films (op nummer drie weliswaar, maar dat terzijde). Onwijs toffe nieuwe personages, de kracht van de oude helden, nostalgische herinneringen en ontzettend veel mogelijkheden voor de twee toekomstige films. I freaking loved it. 



3 opmerkingen:

  1. Ik heb de film ook al gezien en zou er zou weer heen willen! Fijn stukje, die foto had ik nog nooit gezien hahaha. xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat hij je niet is tegengevallen ondanks je hoge verwachtingen! Ik heb de film zelf nog niet gezien, maar ik weet ook niet zo goed of het mij heel erg aan zou spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm, mensen om mij heen zijn ook zeer te spreken over deze film....:)

    BeantwoordenVerwijderen