maandag 20 oktober 2014

Classics ~ Robinson Crusoe

Robinson Crusoe is het verhaal over een Engelse jongen uit York die zeeman wordt. Maar op een van zijn reizen vergaat zijn schip en Robinson Crusoe overleeft als enige de ramp. Op het eiland waar hij strandt, weet hij door zijn vindingrijkheid lange tijd te overleven met de overblijfselen uit het schip en met dat wat de natuur te bieden heeft. Hij wordt ziek en geneest zichzelf en ondertussen schrijft hij alles op in zijn dagboek. Dan, als Robinson Crusoe ervan overtuigd is dat hij de enige levende mens op het eiland is, ontmoet hij een inboorling, die hij de naam Vrijdag geeft. De komst van Vrijdag geeft een nieuwe wending aan zijn leven.  

-bol.com
-Boekenshoplog waarin ik dit boek vermeld

Behalve dat ik meer wilde lezen dit jaar, wilde ik ook meer klassiekers lezen. Ik besloot in Robinson Crusoe van Daniel Defoe te beginnen (1719), omdat het stranden op een onbewoond eiland om vervolgens een manier te moeten vinden om te overleven klinkt als een vrij goede basis voor een interessant boek (understatement van de eeuw). Na de eerste paar pagina's had ik gelijk spijt dat ik überhaupt aan het boek begonnen was, maar ik zette door en al vrij snel werd ik compleet opgezogen in het verhaal. Binnen twee weken had ik Robinson Crusoe uit. 

'I walk'd about on the shore, lifting up my hands, and my whole being, as I may say, wrapt up in the contemplation of my deliverance ... reflecting upon all my comrades that were drown'd, and that there should not be one soul sav'd but my self ... '  

Hoewel ik dit boek vrij saai vond op sommige momenten, was ik compleet geïntrigeerd door het gedeelte dat zich afspeelt op het eiland. Ik kon het boek niet wegleggen en dacht er zelfs veel aan als ik niet aan het lezen was. De vele details die genoemd worden over het leven van Robinson en hoe hij een thuis voor zichzelf opbouwde, gaven me een uitgebreid en prachtig beeld van het eiland.

Robinson zelf was vrij irritant op sommige momenten. Daarentegen was hij ook ontzettend dankbaar dat hij nog leefde, waardoor ik weer veel bewondering voor hem kreeg. Ik was vooraf bang dat hij door het boek heen veel zelfmedelijden zou hebben (wat ik normaal echt storend vind, hoe erg een personage het ook heeft) maar dit was totaal niet het geval. Ik vond het wel moeilijk te lezen over de slavernij, wat toentertijd vrij normaal was, omdat het moeilijk is geconfronteerd te worden met de walgelijke manier van denken die mensen ooit hebben gehad. Daarnaast vond ik het religieuze gedeelte van dit boek, waar veel aandacht aan werd besteed, ook niet echt interessant. Desalniettemin passen zowel het slavernij- als religieuze gedeelte in de tijd waarin dit boek geschreven is, wat je in je achterhoofd moet houden terwijl je leest. Hierdoor kan het soms zelfs interessant worden,
 omdat het zo goed laat zien hoe mensen toentertijd dachten.

'Thus fear of danger is ten thousand times more terrifying than danger itself.'

Ik vond zowel het begin als het einde van Robinson Crusoe niet goed. De hoeveelheid van details en de mate van uitgebreid schrijven in dit boek die de tijd op het eiland zo interessant maakten, maakten het begin en het einde ontzettend saai en onnodig. Ik was totaal niet geïnteresseerd in de reizen die Robinson maakte voordat hij op het eiland terecht kwam. Ik denk wel dat dit noodzakelijk stof is voor het verhaal, maar voor mij had dit kort beschreven kunnen worden in één compact hoofdstuk (niet dat dit boek uit hoofdstukken bestaat overigens, het is één lap stof). Wat betreft het einde, ik wilde enkel weten hoe het met Robinson afliep en een slot voor het verhaal. De scènes met de beer en de wolven waren compleet nutteloos en onnodig voor mij.

'It is never too late to be wise.'

Dit boek had dus verschillende mankementen voor mij. Daarentegen had het verhaal ook een grote macht over me waardoor ik het boek niet kon wegleggen. Ik vind het stuk waarin Robinson op het eiland leeft (wat het grootste gedeelte van het boek is) ontzettend gaaf. Je moet tijdens het lezen wel echt in je achterhoofd houden dat mensen toentertijd heel anders dachten. Je hoeft het niet met ze eens te zijn (over het algemeen is het waarschijnlijk zelfs beter als je dat niet bent), maar beoordeel het boek niet op deze denkwijzen.  

Ik gaf dit boek vier sterren op Goodreads  ★★★



13 opmerkingen:

  1. Woah wat een oud boek! Jammer dat het deels saai was, het eiland gedeelte lijkt me dan inderdaad wel weer leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een belangrijk boek voor Engels literatuur.. dus ik wil het wel lezen (ooit), maar het is toch wat minder aantrekkelijk, omdat het verhaal zo bekend is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer dat je het einde en het begin wat minder vond! Het gedeelte dat hij op het eiland zit lijkt me wel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het lijkt me niet een boek voor mij

    xx
    http://forgirlsisfashionimportant.weebly.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mwoah.. ik weet niet zo goed of dit wel een boek voor mij is..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Enkele klassiekers lezen staat ook nog wel op mijn lijstje. Al denk ik niet dat deze klassieker echt wat voor mij is. Wel een erg fijne en eerlijke review

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt een klassieker eh, ik heb 'm ook gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een echte klassieker ja! Maar ik denk dat het verhaal inderdaad wat mindere punten heeft, omdat de schrijfwijze ook al verouderd is en wij nu niet meer zoveel onbelangrijke details lezen in een boek

    X Sara

    X Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het boek is wel heel oud. Ik denk niet dat dit een boek voor mij is, het trekt me echt niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit boek heb ik nog steeds niet gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Klinkt wel interessant! :-) Je moet er wel van houden!

    xoxo
    www.its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb de film verschillende keren gezien, maar 't boek nog nooit gelezen. Vanaf nu staat 't in iedere geval wel op m'n boekenlijstje :) xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de film ook ooit lang geleden gezien. Binnenkort maar weer eens doen! X

      Verwijderen