vrijdag 18 juli 2014

Plog 09-07-2014

Hoewel deze plog redelijk snel volgt op mijn vorige, vond ik 9 juli een ideale dag om op de gevoelige plaat vast te leggen en te documenteren op mijn blog. De avond ervoor zijn mijn vriend en ik naar Amsterdam gegaan (we wonen in en nabij Breda) en hebben de avond doorgebracht bij zijn broer en vriendin die daar wonen. We mochten daar blijven slapen zodat we de ochtend vroeg op pad konden: we wilden namelijk naar het Rijksmuseum. 9 juli bestaat dus uit een rustig bezoek aan onder andere de Nachtwacht van Rembrandt van Rijn, Het Melkmeisje van Johannes Vermeer en het Zelfpotret van Vincent van Gogh. Daarnaast hebben we Amsterdam nog een beetje verkend en 's avonds was het natuurlijk de halve finale van het WK met Nederland-Argentinië (snik...). Kijk mee naar mijn dag!



Goeiemorguh! Een beeld van ons slaapplaatsje (gemaakt de avond ervoor): een luchtbed in de woonkamer. Op zich top, maar heb niet echt goed geslapen. Had de nacht ervoor ook al een korte nacht gemaakt omdat ik tot vijf uur nog bezig was met mijn scriptie dus dat was een beetje jammer. Maar wel leuk wakker worden! De broer van mijn vriend en zijn vriendin vergezelden ons wel om acht uur 's ochtends tijdens het ontbijt, leuk!


Mijn make-up op de grond zodat ik mezelf in het licht kon opmaken.


Tegen kwart over acht liepen mijn vriend en ik naar een tramhalte in de buurt die een directe verbinding met het Museumplein heeft, ideaal!


Dus een kleine twintig minuutjes later liepen we al vrolijk voor het Rijksmuseum. Alleen het gebouw is al prachtig! Kwart voor negen stonden we in het toen minimale rijtje en om negen uur konden we als één van de eersten naar binnen. We zijn gelijk naar de verdieping van de Nachtwacht etc. gerend, zodat we de bekendste kunstwerken in rust konden bekijken.


Daar stonden we dan, alleen met de Nachtwacht (en de twee bewakers aan weerszijden van het schilderij). Na enkele seconden stilte zei mijn vriend, "is dit 'm wel?". Uuh ja lieffie, dit is de Nachtwacht (de officiële naam is me iets te lang). Niet dat mijn vriend niet weet hoe de Nachtwacht eruit ziet, maar ik denk dat hij het schilderij iets groter had verwacht en voorgesteld, en even in verwarring was over de werkelijkheid. Ikzelf had het schilderij al wel eens gezien -meer dan tien jaar geleden weliswaar, maar daardoor had ik denk ik een betere inschatting gemaakt in mijn hoofd. Hoe dan ook, ik moest toch even lachen daar, in die lege en grote zaal vol bekende kunstwerken.


De Magere Compagnie door Frans Hals en Pieter Codde en De Staalmeesters door Rembrandt van Rijn. Het bovenste schilderij is door twee schilders in plaats van één geschilderd. En niet in de vorm van een gebruikelijke samenwerking: de Haarlemmer Frans Hals werd gevraagd dit Amsterdamse schuttersstuk te schilderen -en het was in die tijd ongebruikelijk dit te laten doen door iemand buiten de stad- maar kon al snel niet meer door één deur met de schutters. Hierdoor moest Pieter Codde het schilderij afmaken, door de zeven schutters rechts nog toe te voegen. Hierbij heeft hij geprobeerd zoveel mogelijk in de al gebruikte stijl te schilderen. (bron: Rijksmuseum).


Het Rijksmuseum zelf is al prachtig; zo ook de Nachtwachtzaal. En kijk hoe leeg het nog is! Links de Nachtwacht en rechts De Magere Compagnie.

Het mooie aan deze schilderijen is (voor mij) toch echt dat het zo'n intense weergave geeft van hoe het leven in andere tijden was. Je komt in aanraking met al dan niet gecreëerde (hiermee bedoel ik dat de schilder hoogstwaarschijnlijk de situatie heeft opgezet, in tegenstelling een toevallige situatie) momentopnames uit een compleet andere tijd met andere levensstijlen.


Het Melkmeisje door Johannes Vermeer en een Zelfportret van Van Gogh.



Een poppenhuis uit de 17e eeuw. Dit was geen speelgoed, maar een verzamelwerk voor vrouwen. Ook dit is weer een prachtige weergave van de tijd; ditmaal over de inrichting van huizen (weliswaar slechts van de meest welvarende mensen).


Ook heel tof om te zien: de bibliotheek van het Rijksmuseum. Vier verdiepingen vol oude boeken over kunst, met een kleine wenteltrap in de hoek.


Na twee uur rondwandelen hadden we het wel weer een gehad met kunst, houdoe Rijksmuseum!


Een beetje de toerist uithangen. Het was vrij regenachtig die dag, maar wel heel warm. Gelukkig was ik goed voorbereid met mijn lelijke panterprint-paraplu (en ik vind panterprint eigenlijk nooit lelijk, dus dat zegt wel wat over dit bepaalde printje).


Vriendje.


Onze maagjes rommelden, maar we waren nog niet toe aan lunch, dus haalden we bij een kiosk op het Museumplein allebei een croissant. Mijn vriend had een hamkaas-croissant en ik een kaas-croissant.


We liepen een winkel in met allerlei Amerikaans(e) snoepgoed en etenswaren en ik nam Twizzlers en Wonka Nerds mee. Die eerste vielen me een beetje tegen, maar de Wonka Nerds... O my. Heerlijk!


Hier werd ik helemaal gek: de English Bookstore in de Kalverstraat. Holy shit! Alléén maar Engelse boeken en de meesten voor erg lage prijzen. Het waren vooral pockets, maar ik zag ook heel veel gave Penguin klassiekers (die ik overigens niet mee heb genomen omdat ik al klassiekers aan het sparen ben in de English Library- en Clothbound-collecties van Penguin). Ik zou zo weer een dagje naar Amsterdam gaan, puur voor deze winkel. Overigens ben ik er deze week achter gekomen dat er nog twee véél grotere Engelse boekenwinkels in Amsterdam zitten -The American Book Center en Waterstone-, vrij dicht bij deze winkel, dus misschien na de vakantie serieus maar eens zo'n dagje inplannen. Ik heb niet té lang rondgehangen, want mijn vriend deelt mijn liefde voor (Engelse) boeken niet.


 Lunch! Net zoals in mijn vorige plog bij LaPlace.


Alleen dit keer met een aanzienlijk mooier uitzicht.



 Een grauwe Dam. Heerlijk om door Amsterdam te wandelen. Hier waren we alweer op weg naar het Centraal Station.


Mijn buit uit de English Bookstore. The Greek Myths en The Man Who Saved Britain. Het eerste boek is staat vol met Griekse mythes in verhaalvorm; dus niet puur informatie over de mythes of korte synopsissen (ik heb Latijn gevolgd op de middelbare school en heb een zekere voorliefde voor oude Romeinse/Griekse Goden en mythes). Het tweede boek is non-fictie en gaat over James Bond en de invloed van dit karakter op Groot Brittannië. Beide boeken waren rond de vijf euro!


Baah, vies weer. Gelukkig zitten we droog in de trein.


Weer thuis in mijn mooie dorpje. Eerst naar huis lopen vanaf het busstation en dan in bed liggen. Ik ben werkelijk kapot op dit moment: ik heb twee nachten weinig en slecht geslapen (scriptie- en luchtbed feestjes) en ben toe aan een powernap. Dit lukt echter voor geen meter (misschien maar beter ook, ik ben na een half uurtje slapen meestal nog vermoeider; wat nou powernap?) dus ik ga maar iets anders doen.


Namelijk even bloggen! Het roze boekje is mijn blogboekje, waarin ik mijn blog-ideeën noteer en mijn Current Likes bijhoud.


Avondeten: kip tandoori. Jammie!


Me klaargemaakt voor de wedstrijd Nederland - Argentinië, die ik met vriendinnen keek in Breda. Helaas was het geen leuke wedstrijd en raakten we onze kans op het Wereld Kampioenschap kwijt. Ik was er eigenlijk gelijk wel klaar mee, dus mijn vriend en ik gingen naar huis. Eerst nog even traditioneel langs de McDonalds (we hebben alle wedstrijden die Nederland speelde in Breda gekeken en na elke wedstrijd zijn we naar de Mac geweest; o so healthy). Ik was weer veel te laat met mijn foto, want we hadden onze hamburgers al bijna op. Als echte afsluiter een WK-box gekocht voor de wandeling onderweg naar huis. 

23 opmerkingen:

  1. Wauw, super leuke dag gehad zo te zien. Het rijksmuseum is echt geweldig <3 Ik ben er vorig jaar ook geweest en vond het zo indrukwekkend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke dag heb je gehad. Het Rijksmuseum lijkt me erg interessant . Ben er nog nooit geweest

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt zo te zien een leuke dag gehad! Binnenkort ook maar eens naar het Rijksmuseum, ik ben er nog niet eerder geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke plog! Vooral de bibliotheek in het Rijksmuseum vind ik prachtig, ik vind dat zo mooi! Gaaf ook dat je een winkel vond met alleen maar Engelse boeken, daar zou ik mij ook wel goed vermaken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke dag zeg, ik heb nu ook super veel zin om naar Amsterdam te gaan. Voor de winkels, het rijksmuseum en het wassebeeldenmuseum, erg leuke plog ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke plog, zoveel zin om weer naar Amsterdam te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke plog! Al die schilderijen doen me denken aan mijn lessen kunstgeschiedenis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke plog! De nachtwacht heb ik jaren geleden ook gezien :D Binnenkort wil ik ook nog eens naar het rijksmuseum.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke foto's! Amsterdam is zo leuk altijd :-)

    xoxo
    www.its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke plog! Wat draag je trouwens mooie nagellak!

    X Sara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Het is deze: http://dramaqueen922.blogspot.nl/2014/02/claires-burgundy-blue-leather-look.html

      Verwijderen
  11. Wat een leuke plog! Die bookstore, wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amsterdam heeft de beste musea! Haha, en hoeveel groter had je vriend zich de Nachtwacht wel voorgesteld? Ik vind het een gigantisch schilderij!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk overzicht!! het eten van la place is altijd zoo goddelijk hihi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hele leuke plog! Aaah ik ben zo fan van nerds :) x

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuke plog, hele leuke foto's
    Ik zou graag nog eens naar het Rijksmuseum gaan, lijkt me echt een mooi museum :)

    BeantwoordenVerwijderen