maandag 20 januari 2014

The Wolf of Wall Street

Oscarwinnaar Martin Scorsese verfilmde met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol de bizarre bestseller van voormalig multimiljonair Jordan Belfort. Een verbijsterend verhaal over decadentie, hebzucht, totale gekte en hoe een steenrijke twintiger jarenlang 'king of the world' kon zijn. In '87 geïntroduceerd in de wereld van het snelle geld door de gehaaide beurshandelaar Mark Hanna, start Belfort op zijn 26e zijn eigen firma Stratton Oakmont. Al snel verdient hij bijna een miljoen dollar. Per week. Zijn tomeloze ambitie leidt tot een gestoord leven vol bedrog, doorgesnoven prostituees, overdadige diners, uitzinnige feesten, peperdure bolides en bergen coke. En dat terwijl zijn bloedmooie vrouw Naomi op hem wacht in zijn landhuis in de Hamptons. Om beide levens vast te houden, bedenkt Belfort met zakenpartner Donnie inventieve manieren om de bakken illegaal geld wit te wassen bij de Zwitserse bank van Jean-Jacques Handali. De meest notoire geldwolf van de jaren '90 staat boven alles en iedereen, maar dan begint het net van de FBI zich om hem heen te sluiten...
-bol.com

Toen mijn vriend en ik de trailer van The Wolf of Wall Street zagen, wisten we gelijk dat we deze film in de bioscoop wilden zien. Daarnaast vind ik het niet vervelend om drie uur naar Leonardo DiCaprio te kijken en regisseur Martin Scorsese heeft genoeg fantastische films op zijn naam staan (oa al eerder met Leo; Shutter Island, Gangs of New York, The Aviator en The Departed). Daar bovenop won Leonardo DiCaprio vorige week een Golden Globe voor zijn rol in deze film en ook is de film al voor meerdere oscars genomineerd. Dus eigenlijk was het niet eens een keuze of we wel of niet naar deze film zouden gaan.

Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) heeft één doel in zijn leven: miljonair worden. Dit wilt hij bereiken op de aandelenbeurs en dus begint hij op zijn 22ste als beurshandelaar bij een bekend bedrijf op Wall Street. In zes maanden tijd leert hij de kneepjes van het vak en wordt een fantastische beurshandelaar. Niet veel later is er echter de grootste beurscrash sinds jaren en het bedrijf waar hij werkt gaat ten onder: beurshandelaren zijn overbodig geworden. Hij besluit op zichzelf te beginnen en met zijn opgedane kwaliteiten, charismatische karakter en inventieve denkwijze bouwt hij een bedrijf en een kapitaal op. Hoe beter het gaat en hoe meer hij verdient, hoe hebberiger hij wordt. Jordan wordt opgeslokt door zijn geld en alles wat hij er van kan kopen (drugs, prostituees) en wil alleen maar meer, meer, meer...



Ik vond The Wolf of Wall Street echt een onwijs gave en hilarische film. Er zitten ontzettend veel humoristische momenten in waardoor je veel aan het lachen bent. Maar daarnaast was ik ook onder de indruk: onder indruk van het feit dat dit allemaal kan en dat het zo gebeurd is. Er zijn waarschijnlijk genoeg dingen verzonnen, maar het verhaal is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Jordan Belfort. Hier is overigens ook een boek over geschreven door de man zelf, en ik denk dat er een grote kans is dat ik deze dit jaar nog ga lezen. Ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig geworden hoe het is gegaan. De levensstijl die deze onbeschrijfelijk rijke man zichzelf had aangemeten is gewoon te bizar voor woorden en ik denk dat hij zelf de weg op ten duur ook een beetje kwijt was. 




Leonardo DiCaprio schitterde als Jordan Belfort. Ik begrijp compleet waarom hij een Golden Globe heeft gewonnen. Daarnaast vond ik zijn partner Donnie, gespeeld door Jonah Hill, ook ontzettend goed. Echt een vermakelijk duo om naar te kijken.


Eigenlijk is The Wolf of Wallstreet een bizarre film. Vooral omdat de levensstijl van Jordan Belfort en de gebeurtenissen zó over de top zijn, dat het bijna te veel voor je wordt. Het is veel om op te nemen, maar gelukkig duurt de film drie (!) uur. Overigens heeft deze film ook een leuk maar apart record gevestigd, namelijk van de meeste keer het woord "fuck" (in al zijn variaties) in een film: welgeteld 506 keer. Dat lijkt behoorlijk wat, namelijk meer dan twee keer per minuut, maar als je er de eerste paar minuten op let, krijg je al het gevoel dat de 506 keer al bereikt zijn. Er wordt inderdaad behoorlijk wat af gevloekt. Ik heb daar persoonlijk niets op tegen, maar daar bovenop komen er ook genoeg strippers, prostituees en drugs in deze film voor, dus dan lijkt niets meer vreemd.




The Wolf of Wallstreet krijgt een 8,7 op IMDB en ik vind dit volkomen terecht. Een ontzettend goede en komische film, met een bizar en origineel verhaal. Daarnaast ook nog eens goede beelden, fantastische acteurs en goed getimede en lekkere muziek. Dit is tot nu toe mijn toppertje van 2014! (ook niet moeilijk na twee weken, maar daar gaat het nu niet om).




17 opmerkingen:

  1. Deze wil ik ook graag zien! Lijkt me zo gaaf. Xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben geen fan van Dicaprio maar wil deze film van hem wel graag zien. 3 uur durende film... ben benieuwd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze film lijkt mij echt leuk, deze komt op mijn wishlist!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb hem pas gezien in de bioscoop echt een super leuke film :D alleen erg lang zat steeds te draaien op me stoel hahah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze lijkt me wel leuk, die wil ik eens zien! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze wil ook nog heel graag zien! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt me een hele leuke film! Ik wil hem echt nog zien. x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijkt mij een heel erg leuke film deze wil ik heel graag nog zien! liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze moet ik binnenkort echt gaan zien, ben er zo benieuwd naar en hoor er echt iedereen over! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb hem ook gezien!
    Hele goeie film en een geweldige acteur!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt een super goed film! Heb hem twee weken geleden gezien. Zeker een aanrader:)

    xx Laura

    BeantwoordenVerwijderen