maandag 5 november 2012

Vlammen

Katniss Everdeen heeft meer geluk gehad dan ze ooit had durven dromen. Samen met Peeta Mellark heeft ze de roemruchte Hongerspelen gewonnen, ook al schrijven de regels voor dat er maar één winnaar levend uit de arena komt. Sinds hun terugkeer naar District 12 wordt er gefluisterd over een opstand tegen het Capitool en door haar heldenrol in de arena is Katniss onbedoeld het boegbeeld van deze naderende revolutie gewonnen.
Als president Snow haar persoonlijk verantwoordelijk stelt voor het temperen van de onrust, raakt Katniss verstrikt in een angstaanjagend politiek web. Om iedereen van wie ze houdt te beschermen, moet ze de wereld ervan overtuigen dat haar gedeelde overwinning geen daad van rebellie maar van ware liefde voor Peeta was. Maar Katniss beseft niet dat haar hart eigenlijk aan iemand anders toebehoort, ze begint ook te twijfelen of ze het vuur van de revolutie eigenlijk wel wil doven... 

Vlammen is het tweede deel van De Hongerspelen-trilogie, je kunt hier mijn review van het eerste boek lezen.

Inmiddels is het eerste deel van deze trilogie verfilmd en uitgebracht op dvd: het is een ware hype. Ikzelf ben ook naar The Hungergames geweest in de bioscoop; ik vond het een leuke film maar het kan bij lange na niet tippen aan het boek.

Vlammen gaat direct door waar De Hongerspelen is gestopt, dus het is noodzakelijk dat je het eerste deel gelezen hebt. Ik was in eerste instantie bang dat het boek me zou gaan tegenvallen omdat ik juist de daadwerkelijke Hongerspelen het spannendst vond; gelukkig voor mij -maar niet zo gelukkig voor de hoofdpersoon- keert Katniss ook in deel II terug naar een vernieuwde geavanceerde Arena, ze moet namelijk nogmaals mee doen aan de Hongerspelen. Hoewel je weet dat de kans groot is dat Katniss dit gewoon gaat overleven -er is immers ook nog een deel III- vrees je voor haar medespelers. Ik was vooral erg bang dat Peeta het niet zou overleven. De sfeer tijdens dit boek is weer subliem en ook dit vervolg heb ik binnen enkele dagen uitgelezen. Ook het hele liefdes dilemma (Gale of Peeta?) waar Katniss zich in bevind, is erg pakkend. Want ondanks het feit dat ze gedurende het hele verhaal continu vreest voor haar leven, ziet ze het toch nog klaar te spelen om twee erg aantrekkelijke en leuke mannen voor haar te doen vallen.

Ik raad Vlammen zeker aan. Er worden nieuwe karakters geïntroduceerd en anderen worden verder uitgebreid. Een laatste tip: koop het derde deel Spotgaai ook alvast, als je Vlammen uit hebt, zul je gelijk door willen...


Liefs DQ

1 opmerking: