donderdag 15 november 2012

De Belevenissen van een Muurbloem

Charlie gaat naar de bovenbouw. Hij is zeker geen sukkel, maar populair is hij ook niet. Zijn verlegen, hyperintelligente en sociaal onaangepaste karakter zorgt ervoor dat hij een muurbloem blijft.
Charlie probeert op zijn eigen manier vat te krijgen op de wereld van dates, familiedrama's, seks en drugs. Gelukkig heeft hij vrienden die hem hier af en toe bij helpen. Op zijn eigen unieke, aandoenlijke en aangrijpende manier vertelt Charlie zijn verhaal aan de enige persoon die hij vertrouwt.
Aan jou.

Op meerdere blogs las ik over het fantastische boek, 'The Perks of being a Wallflower'. Ik werd er erg nieuwsgierig naar en besloot de Nederlandse versie (die pas in 2011 uit kwam, terwijl de Engelse versie al in 1999 gepubliceerd is) te vragen voor mijn verjaardag. And I got it.

Wat een heerlijk boek! Serieus, het heeft zoveel indruk op me gemaakt. Het is geen normale verhaalvorm. De hoofdpersoon, de 15jarige Charlie, schrijft brieven naar een persoon die hij niet kent. Een persoon waarover hij gehoord heeft en die hem aardig leek, en bij wie hij dacht dat hij zijn verhalen kwijt kon. Die persoon ben jij dus eigenlijk. Hij vertelt alles wat hij belangrijk vindt uit zijn dagelijkse leven. Hij heeft heerlijke ideeën en gedachtes, die je soms echt laten glimlachen.

De eerste paar brieven lieten me even schrikken. Het was heel slecht geschreven, echt uit de gedachten van een 15jarige jongen die nog niet zo goed weet hoe hij iets op papier kwijt kan. Ik werd even bang dat dat het hele boek zo zou zijn. Gelukkig verbetert dit al heel snel, mede doordat Charlie veel extra les krijgt van zijn Engels leraar (leuk hoe de verbetering er dus eigenlijk in is verwerkt). Deze Engels leraar, Bill, geeft hem ook een hele boekenlijst door het jaar heen. Bekende boeken als 'Peter Pan', 'To Kill a Mockingbird' en 'The Catcher in the Rye' maken een heftige indruk op Charlie. Zo heftig, dat ik er bijna zelf door aangestoken word om ze te gaan lezen.

Ik heb echt het idee dat Charlie een beetje mijn vriend is geworden. Ik leefde met hem mee in het boek, in al zijn avonturen. Toen aan het eind duidelijk werd dat hij iets heel ergs had meegemaakt, kreeg ik zowaar een brok in mijn keel. Ik raad dit boek dus ook zeker aan. Ik vond het echt fantastisch.

Deze blog heb ik op 28 juli 2011 al op mijn blog op punt geplaatst, maar vond hem nu wel weer gepast aangezien het boek inmiddels verfilmd is en in de bioscoop draait.

Liefs DQ 

1 opmerking: